Innovatietraject Driessen Groep
Hoe kunnen we een aantrekkelijk vervoersmobiliteitsbeleid ontwikkelen dat bijdraagt aan medewerkerstevredenheid, vergroening stimuleert en waarbij de kosten (nagenoeg) gelijk blijven?
Hoewel het vervoersmobiliteitsbeleid van Driessen Groep een aantal jaren geleden is herzien, bleek uit het laatste medewerkerstevredenheidsonderzoek (2022) dat het voor veel collega’s nog steeds een hot topic is. Dit gaf aanleiding om nu echt grondig op het thema in te zoomen en zo tot vernieuwend en toekomstbestendig beleid te komen.
De Aanpak
Het project startte met de ‘Begrijpen’-fase. In deze fase stonden de ervaringen van de medewerkers van Driessen Groep als ‘interne klant’ centraal. Hiervoor zijn een groot aantal diepte-interviews afgenomen met medewerkers met verschillende mobiliteitssituaties (fietsers, leaserijders, collega’s van verschillende locaties etc.) om echt te begrijpen waar zij tegenaan liepen en wat hen drijft als het gaat over het organiseren van hun mobiliteit. Daarnaast hebben we ook een aantal ervaringsdeskundige organisaties (experts) geïnterviewd om ons te laten inspireren met trends en oplossingen uit de praktijk en hebben we deskresearch (o.a. benchmarkdata) uitgevoerd.
Het Resultaat
Uit de interviews en deskresearch haalden we uiteindelijk zes hoofdinzichten die dienden als input voor de ‘Creëren’-fase. Tijdens deze fase zijn vanuit de inzichten in twee brainstormsessies met een brede groep van collega’s ideeën bedacht. Na het convergeren bleef een tiental ‘topideeën’ over. De meest verrassende waren onder andere het (financieel) stimuleren van duurzame mobiliteitsvormen (OV en fiets) en een mobiliteitsbudget zodat medewerkers meer regie en keuzevrijheid hebben.
Vervolgens zijn de gekozen ideeën tijdens de ‘Valideren’-fase doorgerekend en getoetst bij diverse stakeholders. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een modern en transparant mobiliteitsbeleid dat duurzame mobiliteitsvormen stimuleert en meer regie en keuzevrijheid biedt aan de medewerker.