Innovatietraject VariantZorg
Hoe kunnen we onze zorgorganisatie zodanig inrichten, dat medewerkers hun werk kunnen uitvoeren zoals zij dat graag willen?
Een van de grootste uitdagingen in de sector zorg & welzijn is het behouden van goede medewerkers. Om het medewerkers zo goed mogelijk naar de zin te maken en de kans op uitval en overstap te beperken, wilde VariantZorg weten hoe zij hun zorgorganisatie zodanig moeten inrichten, dat hun medewerkers hun werk kunnen uitvoeren zoals zij dat graag willen.
De Aanpak
Omdat VariantZorg oplossingsgericht werkt, is de verleiding groot om direct met oplossingen aan de slag te gaan. Maar om te weten wat medewerkers écht willen, besloten ze om een stapje terug te zetten en aan de basis te beginnen. Na een eerdere succesvolle samenwerking, werd aan Lüün gevraagd om samen een Design Thinking traject te starten. Samen met een team van VariantZorg brachten we de zorgverlenersreis in kaart met de belangrijkste wow- en afhaakmomenten. We verzamelden belangrijke informatie door in gesprek te gaan met medewerkers en daar rolden concrete oplossingsrichtingen uit.
Het Resultaat
Vanuit de opgehaalde behoefte van de medewerkers, ontstond de nieuwe zorgverlenersreis die is opgebouwd uit 5 belangrijke thema’s:
- Voorwaarden voor vrijheid
- Onboarden zonder stress
- Gezien worden
- IT zonder gedoe
- Offboarden met een glimlach
VariantZorg besloot om voortaan bij alles dat ze doen te checken of dit bijdraagt aan één van de thema’s. Zo worden ze telkens gedwongen om scherpe keuzes te maken en houden ze de snelheid erin. Ontstaat bijvoorbeeld het idee om een nieuwe onboardingsapp te introduceren, wordt de vraag gesteld of deze het doel dient dat onder onboarding is vastgesteld.
Naast een concreet gedefinieerde zorgverlenersreis, leverde het traject ook een belangrijk algemeen inzicht op. HR-manager Reneé Slotboom: “In de sessies ben ik echt trots geworden op onze medewerkers; zij voelen zich zo verbonden met VariantZorg en zijn met veel bevlogenheid aan het werk. Als HR-manager ben je vaak bezig met complexe vraagstukken, waarbij je medewerkers niet ‘zomaar’ betrekt. Nu weet ik dat het enorm waardevol is om dit wel te doen. Medewerkers hebben vaak hele goede ideeën en zijn onze belangrijkste ambassadeurs.”