verbinden en samenwerken
Brainport Human Campus dicht de kloof tussen school en werk
Met het oog op een krappe arbeidsmarkt, de toenemende uitstroom van studenten en de groei in banen in de regio Helmond, zocht Brainport Human Campus naar een innovatieve manier om onderwijs, overheid en bedrijfsleven te verbinden. Het doel: samen een leer- en werkomgeving creëren waar jongeren zich ontwikkelen én duurzaam aan de regio worden verbonden.
Door te onderzoeken waar studenten op vastlopen tijdens hun opleiding én waarvan ze energie krijgen, is het Learning Lab ontwikkeld als structurele aanpak om jongeren in hun kracht te zetten en tegelijkertijd oplossingen te creëren voor maatschappelijke en arbeidsmarktuitdagingen.
Over Brainport Human Campus
Brainport Human Campus in Helmond brengt mensen uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid samen. Met als doel elkaar te inspireren. Én samen stappen te zetten om voor meer werkgeluk te zorgen. En niet zonder reden, want de wetenschap erkent het nut van met plezier werken. Het zorgt niet alleen voor gelukkige medewerkers, maar ook voor betere prestaties en meer creativiteit.


De 3 stappen
Begrijpen
Samen met betrokken partijen (onderwijs, overheid, bedrijven en studenten) werd in kaart gebracht waar de grootste uitdagingen zitten:
De kloof tussen onderwijs en praktijk
Onvoldoende aansluiting op de wensen van jongeren
Beperkte betrokkenheid van studenten bij regionale ontwikkelingen
Door interviews, workshops en werksessies ontstond een gezamenlijk beeld van de gewenste toekomst en de knelpunten in het huidige systeem. Studenten deelden waar ze motivatie en leergeluk uit halen, en wat hen belemmert in hun leerproces. Deze inzichten werden gebundeld in persona’s en journeys om de studentbeleving tastbaar te maken.


Creëren
Op basis van de inzichten zijn creatieve sessies gehouden met alle betrokken partijen. Hieruit kwamen ideeën voor een inspirerende, fysieke plek waar onderwijs en praktijk samenvloeien. Een plek waar studenten leren aan échte opdrachten, met begeleiding vanuit zowel school als het werkveld.
Drie centrale ontwerpprincipes kwamen naar voren:
Authentieke praktijkopdrachten i.p.v. simulaties
Leercoaching en co-begeleiding vanuit onderwijs én werkveld
Student agency: regie en eigenaarschap bij de student zelf
Vernieuwen
In deze fase is het concept getoetst op haalbaarheid. Wat vraagt dit van scholen, bedrijven, docenten en studenten? Welke randvoorwaarden moeten ingevuld worden qua tijd, geld en structuur? De feedback van stakeholders is verwerkt in een iteratief ontwerp van het Learning Lab.
Na validatie is een kwartiermakersteam gestart met de realisatie van het Learning Lab. Zij ontwikkelden concrete werkvormen, begeleidingsstructuren en een programmatische aanpak. Inmiddels is het Learning Lab uitgegroeid tot een bruisende omgeving waar studenten werken aan bedrijfsvraagstukken, maatschappelijke thema’s en hun eigen ontwikkeling.

Wat nu?
Het Learning Lab blijft in ontwikkeling. In het schooljaar 2024-2025 ligt de focus op uitbreiding van het partnernetwerk en het verder vormgeven van het Leergeluk-programma. De ambitie is duidelijk: jongeren behouden voor de regio door hen op een betekenisvolle manier te verbinden aan onderwijs én werk. Door samen te blijven experimenteren, leren en verbeteren, bouwen we aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt.
Meer weten?
Bezoek: www.humancampus.nl/learning-lab

Start vrijblijvend jouw avontuur
