Omarmen nieuw potentieel

WerkBedrijf Rijk Van Nijmegen brengt de ervaringen van hun klanten in kaart

WerkBedrijf Rijk van Nijmegen wilde meer inzicht krijgen in de directe ervaringen die werkgevers (hun klanten) met hen hebben. Op welke momenten komen we met elkaar in contact en hoe ervaart de werkgever deze momenten? Met deze vraag gingen we aan de slag om tot een klantreis te komen die de belangrijkste klantervaringen in kaart brengt en te bouwen aan een gedegen arbeidsmarktstrategie.

Over WerkBedrijf Rijk Van Nijmegen

WerkBedrijf Rijk Van Nijmegen ondersteunt en begeleidt werkzoekenden die binnen de participatiewet vallen naar een baan bij bedrijven in de regio.

De 3 stappen

Begrijpen

Om aannames te laten varen en opnieuw te luisteren gingen we het gesprek aan met sleutelpersonen bij meerdere werkgevers. Hoe ervaren zij de plaatsingen en opvolgend de begeleiding van het WerkBedrijf? Door de stappen van Design thinking toe te passen werden de verhalen uit het behoefteonderzoek vertaald naar een eerste ruwe versie van de klantreis.

Creëren

Op deze eerste klantreis volgden een brainstorm- en blueprintsessie om vanuit employee engagement ideeën te verzinnen die de klantreis gaan verbeteren. Allereerst zorgden de sessies voor een aanscherping van de reis, en verhelderde het de momenten waar het verschil voor klanten gemaakt kan worden. 

Vernieuwen

Lüün heeft als innovatiepartner daarna alle opgedane inzichten uitgewerkt in een visuele klantreis (folder) om intern als praatplaat en organisatieadvies te laten fungeren. Het gesprek richt zich met name op: 
- Wat maken werkgevers mee in hun samenwerking met Werkbedrijf? 
- Zijn medewerkers zich voldoende bewust van dit grotere geheel (buiten de eigen afdeling om)?

Wat nu?

Uit de blueprintsessie kwamen vier oplossingsrichtingen met twaalf concrete ideeën om de ervaringen van de werkgevers nog beter te maken. Aan de hand van deze actieplannen ontstaan er concrete arbeidsmarktstrategieën waar de organisatie op gaat lopen. Vanuit de twaalf ideeën worden er kleine projectteams opgesteld die gaan experimenteren en testen wat werkt in de praktijk.

Header 2